DAG 9 - Reisverslag uit Rheden, Nederland van Janna Verdonk - WaarBenJij.nu DAG 9 - Reisverslag uit Rheden, Nederland van Janna Verdonk - WaarBenJij.nu

DAG 9

Door: Janna Verdonk

Blijf op de hoogte en volg Janna

12 September 2014 | Nederland, Rheden

Ja ja ik ben helemaal niet goed in het bijhouden van dit...

DAG 9
Weet je nog dat ik schreef dat ons programma niet doorging omdat een dorpje waar we 5 dagen zouden zijn zonder water zat? Daar gaan we vandaag wel naar toe. Een lange rit, 2 uur ongeveer, in alweer de politiebusjes. We moeten vroeg op, en eindelijk staat iedereen een keer optijd klaar, zijn de politiemannen er nog niet!

Gelukkig was de busreis wel erg gezellig! Gekletst over van alles en nog wat (hobby's, thuis, vrienden enzo...). Het staat niet in m'n dagboek maar grote kans dat er weer een paar (K3)liedjes voorbij kwamen. Maar... Eigenlijk te laat vertrokken komen we aan bij het dorpje, zijn zij nog niet klaar met hun voorbereiding!
We hebben een klein stukje gelopen toen er een brug was waarvan ik het idee had dat we erdoor heen zouden zakken maar waar we ook al over waren gegaan met de politietrucks (het was gewoon een latje die half stuk was). Het water was poepbruin en stond laag en alsnog stond er een vrouw zich in te wassen, en kinderen die erin speelde.

De openingsceremonie was een beetje apart(maar tja, welke is tot nu toe niet apart geweest?), we liepen naar binnen over een boomstam met treden erin gesneden en bovenaan een hoofd en onderaan een pik... Bovenaan kregen we iets nats op ons voorhoofd gedrukt waarvan ik me nu nog afvraag wat het was. Een stukje doorlopen door het longhouse van het dorpje Ensaid Pajang terwijl alle planken onder mijn voeten kraakte en ik ban was er door heen te zakken. Schoenen uit en zitten op kleedjes terwijl we wat te eten en te drinken kregen en de enige Engels sprekende man die het dorpshoofd vertaalde met hulp van Koes.

Wij zijn tot de conclusie gekomen dat het longhouse een horizontaal flatgebouw is want:
-het is 150 meter lang.
-er zijn 25 deuren met achter elke deur 5 of 6 mensen
-in het midden woont het dorpshoofd
-alle deuren gaan naar het dorpshoofd open
-je hebt ongeveer 1 meter per persoon(6x25=150)
-er was ook een logeerkamer

Daarom dus een horizontaal flatgebouw. Als nieuwe groep moesten wij perse door dezelfde opening naar binnen lopen want anders kreeg je een straf(zat geen reden achter alleen die van traditie).

Er werd gevraagd of wij iets over onszelf wilde vertellen. 2 by 2 kwamen wij naar voren, nama saya (mijn naam is) Janna en ik ben 16. Hoeveel broertjes en zusjes ik heb? 1 broertje en 1 zusje. OK. Bay!

Daarna werden we aan ons lot overgelaten(er was geen programma voor ons gemaakt) terwijl de vrouwen van het dorp (omdat het zondag was, was de helft naar de kerk) een soort marktje begonnen van zelfgemaakte spulletjes, waar ik hele mooie sjaaltjes eb gekocht voor opa.
Ondertussen had het dorpshoofd bedacht dat we wel vuilnis konden ruimen. Zo van ha, laten wij toe kijken terwijl die gekke blanken ons dorp schoonmaken!
Daar hebben de leraren een stokje voor gestoken en gevraagd of we hun manier van leven konden zien. We hebben een rubberplantage gezien en een net gebouwde bibliotheek die leek op het huis van Pipi langkous! Jammer dat wij dag niet wisten, anders hadden we boeken voor ze mee kunnen nemen.

Terug in het longhouse kregen we nog uitleg over het weven. Over het sjaaltje dat ik voor opa heb gekocht doen ze 2 maanden!
Ook wat frisbees uitgedeeld, die de kinderen gebruikten als waaiers(naar mij toe, heeeerlijk in dat warme weer)
Mensen met extra global shirts hebben die uitgedeeld, oa een de politiemannen die ze meteen hebben aangedaan en er trots mee hebben rondgelopen. Op de terugweg langsgegaan bij een paar winkeltjes waar ik KOUD WATER heb kunnen kopen! Geweldig na al dat lauwe gebeuren...

Terwijl de ene nus(we waren met 2 bussen)meer last had van stof kwamen bij ons kwamen de bijen naar binnen! In volle snelheid kwamen ze de bus in. De meiden vooraan begonnen keihard te gillen, waardoor ik en een paar anderen achteraan begonnen te lachen totdat die bijen kwamen. We zij langs de kant gestopt want er lagen een heleboel dode en halfdode bijen in de bus. De politieman heeft ze eruitgehaald en vervolgens opgegeten.
(Hij bood ze ook aan Karlijn en Karlijn aan die geschrokken nee zeiden)

Savonds na het eten en na de kleine workout kreeg ik nog een massage van Remco zodat ik heerlijk kon slapen. We hadden ook stroomuitval wat ik al vaker had verwacht, maar na 5 minuten was het over...

WORDT VERVOLGD

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janna

Hallo ik ben Janna. Op deze pagina kan je meegenieten van mijn reisavonturen!!!

Actief sinds 20 Nov. 2013
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 6587

Voorgaande reizen:

11 Juli 2014 - 31 Juli 2014

XploreIndonesië

Landen bezocht: